Un articol de Alina Andreea Reut – psiholog clinician
Action may not always bring happiness, but there is no happiness without action. – William James
Motivația reflectă aspecte unice despre fiecare dintre noi și ne ajută să îmbunătățim performanța, starea de bine sau dezvoltarea pe plan personal.
Motivația este calea pentru a ne schimba modul de gândire, comportamentul și trăirile.
De ce ne este de folos să înțelegem motivația? Pentru că ea ne poate oferi informații prețioase despre țelurile pe care ni le propunem, despre dorința de realizare și putere, despre felul în care trăim frica, dezamăgirea sau compasiunea.
Provocarea noastră este de a găsi modalități de a crește motivația în mod sănătos. O motivație optimă ne permite să schimbăm comportamente, să dezvoltăm competențe, să creștem nivelul de creativitate, să facem planuri și să îmbunătățim aspectele principale ale vieții. Ea este una din cheile principale pentru „rețeta” unei vieți armonioase și satisfăcătoare. Pe de altă parte, fluctuații majore în spectrul motivațional pot sta la baza unor comportamente disfuncționale precum timpul excesiv petrecut în online sau adicția de jocuri de noroc.
În munca cu sportivii de performanță principalele mele întrebari au fost ce îi motivează să ajungă pe cele mai înalte culmi, ce îi determină să își dorească mereu să fie pe podium? Cum pot optimiza motivația lor astfel încât ei să își atingă mereu scopurile propuse?
Cu toții am auzit despre principalele tipuri de motivație; cea extrinsecă (obținerea unor recompense materiale sau simbolice) și cea intrinsecă (dorința interioară de a ști sau a reuși).
Deşi se face distincţie între motivaţia exterioară intereselor individului şi cea venită din interior, de fapt orice motivaţie extrinsecă serveşte unei motivaţii intrinseci(sportivul ce performează pentru recompensă o foloseşte pentru a-şi satisface o nevoie internă).
La antrenament însă, trebuie făcută o deosebire clară între cele două pentru că motivaţia intrinsecă are un randament superior celei extrinseci.
Ca psiholog sportiv focusul meu este pe a crește în mod sănătos motivația intrinsecă.
Uneori recompensele externe diminuează plăcerea de a desfăşura o activitate de dragul ei, iar sportivii au nevoie să fie stimulaţi prin dezvoltarea unor motive de natură intrinsecă. Dacă unui copil i se oferă multe recompense de valoare însemnată, o recompensă mai redusă ca valoare poate să ofere, în ochii copilului un imbold motivator mai redus.
Un factor de ajutor în a stimula creșterea motivației este nivelul autoeficacității. Acesta indică modul în care sportivul percepe propriile abilități de a avea succes în ceea ce și-a propus. Cei cu o autoeficacitate ridicată tind să se implice mai mult în antrenamente, performanța fiind astfel influențată în sens pozitiv. Un rol extraordinar de important îl joacă așteptările antrenorului în ceea ce privește performanța sportivului. Este un lucru știut și dovedit faptul că dorința antrenorului devine un factor puternic motivant în performanța sportivului.
Cu privire la educaţiese pare că în cazul persoanelor cu un nivel mai înalt de educaţie (au învăţat mai mult în decursul timpului) motivarea cognitivă înregistrează un mai mare succes – persoanele sunt mai atente, înţeleg şi îşi amintesc mai bine argumentele oferite. Și din acest motiv susținem eforturile sportivilor și în activitățile școlare. Pe măsură ce sportivul crește în nivelul său de performanță, provocările devin din ce în ce mai mari.
Reglarea relaţiei dintre motivaţieşi performanţăse obţine prin ajustarea niveluluide aspiraţii.Dacă acesta este adeseori nerealist şi fixat cu mult peste posibilităţile reale ale individului, în timp el se reduce. Nivelul de aspiraţii reprezintă etalonul esenţial în funcţie de care o anumită realizare este judecată în termeni de „reuşită” sau „nereuşită”.
Putem discuta îndelung despre nenumărate aspecte ce țin de acest reglaj fin al motivației, dar ideea principală este una: motivația adecvată aduce înalta performanță!
Sursă foto: dreamstime.com
You must be logged in to post a comment Login