Poate nu multă lumea a auzit de Alex Cascatău, dar cu siguranță în anii ce vor veni numele lui va fi pe buzele multora, nu doar a pasionaților de motorsport.
Alex, constănțean de fel, și-a început cariera târziu, abia la 19 ani și era să o încheie la 21.
“ Am început cariera propriu-zisă în 2011 când, la vârsta de 19 ani mi-am achiziționat un kart de competiții și am participat pentru prima dată în Campionatul Național, la ultima etapă de la București. Nu am avut parcursul pe care mi l-am dorit în karting, și mereu am avut un buget foarte mic, drept urmare nu am luat startul decât la 5-6 etape în total. Nu am reușit să câștig nici măcar o cursă, deși am fost în pole-position și am terminat pe podium, dar nici nu m-am putut antrena cum ar fi trebuit. Mi-a fost foarte greu să accept acest eșec, drept urmare mi-am vândut materialul de concurs după sezonul 2013, fără gândul de a reveni.” povestește Alex.
Și totuși nu a plecat prea departe de pistă, a rămas conectat la fenomenul motorsport ca inginer de date și antrenor. Apoi șansa i-a surâs.
“Am plecat din țară la studii, cu participări sporadice în ligile mici de karting din Austria, care se desfășurau cu karturi de agrement, nu de competiție, înainte de o reîntoarcere în țară în 2015. Tocmai se formase Campionatul Național de Turisme – primul campionat important de circuit de după 1989 odată cu deschiderea primei piste de viteză din țară, la Adâncata în județul Ilfov. Am participat la prima cursă auto din viața mea abia în cea de-a treia etapă din campionat, alături de piloți pe care până în acel moment îi considerasem idoli, ei având experiență internațională în seriile de monoposturi precum Formula BMW și Formula Masters. Aproape am câștigat prima cursă, ratând victoria la mai puțin de o secundă și asta mi-a redat încrederea în abilitățile mele.”
Iar din acest moment încolo, lucrurile au început să se lege, iar pentru Alex au urmat pași importanți în carieră cum ar fi selecția la Audi Sport TT Cup în 2016, fiind primul și singurul pilot român care a fost invitat la fabrica Audi Sport de la Neuburg, în Germania, sau faptul că a devenit pilotul oficial al echipei de Formula Student de la TU Berlin. Tot în aceea perioadă a cucerit primul titlu din carieră, Romanian Endurance Series, alături de Ciprian Petrăreanu și Condor Racing.
În 2018 a reușit să strângă un buget decent și a început să concureze la nivel mare. Performanța care i-a creionat cariera a fost cea din 2019 la cursa de 24 de ore de la Zolder, unde a încheiat pe podium cu o mașină avariată și fără antrenament. În plus tot atunci a reușit al treilea cel mai rapid tur al cursei dintre toți cei 28 de piloți, unii fiind piloți de uzină Audi sau câștigători în Formula 3 și în Campionatul Mondial de Turisme.
“Acea performanță mi-a definit cariera și m-a adus anul acesta alături de BS Racing by Baticonsult, Alain Berg invitându-mă să pilotez alături de el o Norma M20 FC în GT & Prototype Challenge, parte a Supercar Challenge, unul dintre cele mai cunoscute campionate din Benelux. Am reușit să obțin aici cinci din șase pole-position-uri și tot atâtea victorii la clasă, în cel mai bun an din cariera mea. De asemenea, la finalul sezonului am testat pentru prima oară un prototip LMP3 – eligibil pentru Campionatul European de Anduranță.” spune Alex.
Alex, care momentan locuiește la Londra și cel mai des se antrenează pe pistele din Olanda sau Belgia, în funcție de calendarul competițional, are vise mari. Vrea să participe la Cursa de 24 de ore de la LeMans, acolo unde România nu a mai avut un concurent din 1935, când Principele Nicolae al României lua startul într-un Duesenberg Model J.
“În viitorul apropiat îmi doresc să particip și să câștig Campionatul European de Anduranță (European LeMans Series – ELMS). Pe termen lung, visul meu este să ajung să reprezint România în cursa de 24 de ore de la LeMans, care face parte din Campionatul Mondial. Supranumită și “cea mai mare cursă din lume”, datorită numărului de mașini care iau startul. Sunt convins că pot câștiga acolo, dar și în Campionatul Mondial, dacă am parte de susținerea necesară.“- AlexCascatău.
Din păcate, în ciuda unei creșteri în popularitate în ultimii ani, motorsportul românesc încă nu este promovat cum trebuie, iar cei implicați par a nu înțelege importanța mediatizării. Și nivelul destul de scăzut este o mare problemă.
“Din punct de vedere competitiv, nu aș spune că nivelul este foarte ridicat, cu mici excepții. Avem o problemă din prisma lipsei de serii monomarcă (cele în care se concurează cu mașini identice), categorii în care se începe de obicei sportul automobilistic în vest și unde pilotul are o influență mult mai mare. Nu avem din păcate o tradiție în cursele pe circuit și, deși acum avem două piste construite în țară, acestea nu găzduiesc decât întreceri autohtone și nu au vreo omologare de la Federația Internațională a Automobilului FIA. Mai avem mult de avansat din punct de vedere al disciplinei, educației și a susținerii piloților și aici mă refer la proprietarii de mașini de curse sau echipe cu resurse financiare considerabile, care ar putea să susțină piloții talentați și tineri.”, conchide Alex.
Astfel motto-ul lui Alex: “Nu mă voi da bătut și nu voi renunța niciodată.” pare cel mai bun sfat pe care îl poate primi un tânăr care visează la o carieră în motorsport. Alex mai are însă câteva ponturi:
“Să pună accent pe educație, să înțeleagă exact cum funcționează acest sport în cât mai multe arii și să își găsească locul unde se simt cel mai bine. Motorsportul este din păcate influențat imens de partea financiară, deci este esențial să știe cum să convingă eventuali parteneri să li se alăture. Este important și cum este folosit bugetul iar eu i-aș îndemna pe majoritatea să facă pasul spre vest cât mai rapid și să își aleagă oportun momentul în care fac tranziția din karting spre automobilism – nu e necesar să aibă nenumărate titluri naționale în karting pentru a fi pregătiți de pasul următor. ” – AlexCascatău.
You must be logged in to post a comment Login