Articol de Alin F. Constantinescu
De ce dau 2 din 10 stele ca Net Promoter Score? Păi, din mai multe motive. În primul rând, pentru că întâlnirea a avut loc. Și, apoi, pentru că a fost live.
Restul de 8 nu le dau pentru că sunt multe elemente lipsă. În primul rând, a fost anunțată târziu. Aici, Cabinetul Primarului și/sau Departamentul comunicare și mass-media ar fi trebuit să informeze în timp util de existența întâlnirii. Pe toate canalele posibile. Bine, la fel ar fi putut face și Compartimentul secretariat si comunicare al Direcției generale al poliție locale pentru că și directorul poliției locale a fost prezent (dar poate deja cer prea mult), și Polarisul. Apoi, ar fi trebuit să aibă o ordine de zi (adică cine vine și ce subiecte se discută), care ordine de zi să se fi realizat, ideal, tot în timp util, transparent, cu contribuția tuturor părților interesate, care ordine de zi să fi fost făcută public de structurile de mai sus, pentru noi, clienții orașului. Apoi, cât mai mulți dintre acei stake-holders (sau părțile interesate, mai pe românește) ar fi putut fi prezenți, adică și cei de la Serviciul gestionare Spații verzi, Direcția Servicii Publice, Comisia de specialitate a consiliului local, responsabilă de protecția mediului înconjurător, ONG-uri, reprezentanți Asociații locatari etc. Am organizat enșpe întâlniri ca astea și știu lucrurile nu merg totdeauna ca la carte, dar aici vorbim de o primărie.
De asemenea, ar fi fost parfum dacă întâlnirea asta nu avea loc la birou, ci pe teren, e.g. pe marginea lacului din Parcul Tăbăcăriei, în zona Panait Cerna, în zona Palas de la intrarea în oraș dinspre Valu lui Traian (despre care doar s-a menționat) ori în sutele de locuri din oraș unde nu se ridică gunoiul cu zilele sau unde mașinile de gunoi abia trec pentru că străzile și trotuarele – și-așa mici – sunt sufocate de mașini, cam 30.000 de locuri la cam 1400.000 de mașini, as of last summer. Și am mai refuzat niște stele pentru că discuția a fost foarte moale, cu câteva excepții, și nu au avut o finalitate măsurabilă.
Primarul a început zicând că noi, orășenii, suntem clienții, că primăria tre’ să ofere servicii de calitate și, dacă nu, atunci ea irosește banu’ public. Apoi (nu neapărat în ordinea asta), că vina e comună, „căci cetățenii produc gunoiul”. Că, pe deoparte, ar trebui să existe un mecanism „să-i forțăm cumva (pe cetățeni) să nu mai facă mizerie sau să pună gunoiul… unde trebuie pus”, dar că, pe de altă parte, nu e numai vina noastră. I-a cerut directorului poliției locale un raport 2018-2020 cu amenzile date prin „Compartimentul de control protecția mediului” (e Serviciu, nu Compartiment, but I don’t blame him, numai de și-ar face treaba acest serviciu/compartiment), pentru că, din informațiile lui, poliția nu prea dă amenzi. Apoi, a zis că trebuie un plan de identificare a focarelor de mizerie, un plan de informare cetățeni (nu am înțeles la ce informare se referă).
Apoi, o doamnă, nu i-am înțeles numele (de aia era bine și să fie făcută public, în prealabil, o ordine de zi să vedem și noi cine cu cine vorbește) a zis că SPIT nu execută nici sancțiunile aplicate legate de salubritatea stradală, nici nu recurge la executarea silită a acelui tip de amenzi.
Martin și cealaltă persoană de la Polaris au zis să se facă un sondaj pentru a afla gradul de satisfacție privind curățenia (să văd dacă primesc și eu sondaj – primăria are emailul meu că mi-au trimis sondaje, singurele de altfel, legate de ce să facă cu Cazinoul după renovare, dar cred că nu o să mi se trimită că, probabil, Polarisul îl va face, deși nu e clar, iar Polarisul nu are e-mailul meu. Doar dacă fac rost de el).
A a urmat o mică lecție de educație civică și finanțe legată de cheltuieli și de salubrizarea menajeră și cea stradală. Că, la cea menajeră, anume la case, gradul de satisfacție al cetățeanului ar fi de 80% și că ei pot să garanteze că la asociațiile de locatari nemulțumirea o să fie mare (nu, zău?!). Apoi, că ar împărți orașul în 8 zone și că e nevoie de coordonare a activităților cu cei de la spațiile verzi, că Polaris nu se ocupă de ele, dar că, dacă e o hârtie aruncată acolo, tot Polaris e arătat cu degetul. Au vorbit despre solicitarea voluntarilor (de-aia am și zis că era bine să cheme ONG-uri la întâlnire, să fie un zoom ceva dacă spațiul nu le permitea să se întâlnească în camera aia de la primărie). Că obligația lor e să colecteze la două zile, dar că uneori o fac zilnic, chiar și de șase ori pe zi acolo unde e nevoie. Pe undeva, Chițac a zis că platformele astea de suprafață trebuie să dispară și că trebuie realizate unele sub pământ (pentru cei care stați la bloc, platformele sunt chestiile alea pătrățoase, gri, din beton, în care sunt băgate cam 4 ghene pentru gunoi, unde aruncăm, de cele mai multe ori, fără să sortăm responsabil pentru că nu știm, nu vrem și uneori nu avem nici unde, gunoiul, și de unde, vara, se văd zoaiele alea împuțite de la pepeni curgând șiroaie pe asfaltul nespălat pe care copiii noștri desenează cu creta printre mașini). Așa, să revin… Apoi, cineva a zis (nu mă mai uit pe înregistrare că nu am timp) că legislația s-a schimbat și că obligă firme ca Polaris să nu mai ducă deșeuri reciclabile la groapa de gunoi, dar că, deși legislația s-a schimbat, contractul cu statul nu, deci Polaris încă duce astfel de deșeuri acolo (mi-am amintit: e clar că nu au zis-o cei doi de la Polaris, că doar nu și-or da cu stângu-n-dreptu’). Apoi, că scot cam 500 de tone de moloz din oraș zilnic, și s-a menționat tratarea mecano-biologică și faimosul SMID de la… Ovidiu, parcă?… despre care știu și cei mici… Glumesc, de unde să știe cei mici ce e SMID, eu habar nu aveam de așa ceva pentru că nu aveam (poate aveți voi) cu atât mai puțin cei de la școală, pentru deh, în școală nu se învață decât în treacăt ce trebuie, adică reciclare, unde, cum etc. (auziți, voi, cei de la Ministerul Educației și de la Inspectoratul Școlar?). În fine, acest Sistem de Management Integrat (toate programele de care aud, au o chestie cu Integrat, probabil că dă bine să spui Integrat, nu știu) al Deșeurilor (am înțeles că, dintre 32 câte ar fi în România, 2 sunt funcționale, poate e diferit acum, asta era în 2018), cică ar fi cireașa de pe tort. La noi nu e nici cireașa, nu e nici funcțional și nu e nici pagina. Au vorbit despre deșeurile vegetale, care să se transforme în compost. Tare de tot! Dar că sortarea să fie făcută corect de acasă (și, aici, pe bună dreptate, chiar suntem delăsători). Bun, o fac, dar unde arunc, unde le colectați, Polaris M Hoding? Mă refer la deșeurile menajere vegetale. Eu stau la bloc si în ghenele acela pline de damf se aruncă toate jegurile.
Apoi, aceeași doamnă care, momentan, nu are nume, asta e, n-am ce să-i fac (am dat rewind de mai multe ori când primarul i-a spus numele, dar tot nu i-am înțeles numele, poate și pentru că vorbea de sub mască), a spus să se aibă în vedere și spălatul străzilor, că mai toate coșurile de pe străzi sunt subdimensionate și i-a întrebat mai cu tupeu pe cei de la Polaris dacă „a fost implementat un sistem de monitorizare prin care vă îndepliniți activitatea”? Ia ziceți voi! Apoi, Chițac a făcut o paranteză (îl parafrazez): „Voi știți că în Tokyo nu sunt coșuri de gunoi?”. M-a surprins că a spus asta, chiar mă gândeam la asta în timp ce-i ascultam și le spusesem fetelor acum câteva zile chestia asta.
And the meeting was dismissed, cu cei doi „P”, Poliția locală și Polaris, trebuind să trimită primarului nu știu ce rapoarte. Vedeți și voi!
Fii o goarnă! Susține conținutul de calitate și distribuie-l!
You must be logged in to post a comment Login